keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

Hamppua ja porkkanaa

Tänään teki mieli kokeilla jotain uutta ja helppoa. Sitäpaitsi olin juuri ostanut pari viikkoa sitten hampunsiemeniä, joita olen joskus laittanut vaikka soijajogurtin päälle. Nyt ostin jotenkin ajatuksissani kokonaisia hampunsiemeniä. Enkä halunnut kuulla, miten joku takahammas lohkeaa kun niitä rouskuttelisin menemään.

Joten, kun ilokseni löysin ohjeen hamppu-porkkanapihveistä, niin pitihän niitä kokeilla.


Mulla on käytössä tommonen tyyliin satavuottavanha  lettupannu, josta en luovu. Ja jos joku väittää, ettei se sovellu keraamiselle liedelle, niin ihan saa väittää. Kummasti se mulla ainakin pelittää. 

Ainesosat:
1,5 dl hampunsiemeniä
1,5 dl vettä
1 dl porkkanasosetta
2 tl curryjauhetta
vajaa tl suolaa
2 dl kaurahiutaleita
0,5 dl grahamjauhoja
öljyä paistamiseen

Puhdista hampunsiemenet (oho, mä taisin skipata ton kohdan) ja murskaa ne veden kanssa. Käytin tähän morttelia ja hyvin sujui. Sekoita siemenmurska nesteineen muiden ainesten kanssa ja nostele lusikalla sopivan kokoinen määrä suoraan pannulle ja muotoile se siihen. Paista keskikuumalla paistinpannulla 3-4 min/puoli. Ja sitten ei muuta kuin nauttimaan. Jos sattuu olemaan vaikka puolukkasosetta, se sopii tähän oikein vallan hyvin.

Oikeaoppiseet ohjeet löytyy muuten kirjasta Härkäpapua sarvista. Kiitos siitä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voit valita myös nimetön-vaihtoehdon, mutta kiva olisi, jos jätät nimesi kommenttiin. Se näytetään heti hyväksynnän jälkeen. Kiitos!